Oferta
- Klasy patronackie
Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM może objąć klasy psychologiczne w zainteresowanych szkołach średnich patronatem. Patronat taki polega na zapewnieniu uczniom tychże klas dostępu do specyficznej wiedzy psychologicznej poprzez: (1) umożliwienie udziału w wykładach, seminariach lub warsztatach, (2) zapewnienie w miarę możliwości pomocy i nadzoru merytorycznego uczniom Klasy Patronackiej przez pracowników i doktorantów, (3) umożliwienie udziału uczniom Klasy Patronackiej w badaniach prowadzonych na WPiK, oraz (4) inne aktywności ustalane indywidualnie z opiekunem/ką Klasy Patronackiej. Dodatkowo, w niektóre z wymienionych aktywności (np. warsztaty) mogą również zaangażować się uczniowie pozostałych klas szkoły, jeśli podjęte zostaną odpowiednio wcześniej takie ustalenia. Celem patronatu jest przede wszystkim rozwój kompetencji przyszłych potencjalnych studentów psychologii oraz promocja Wydziału i Uniwersytetu.
Przykładowa współpraca może polegać na organizacji cyklicznych spotkań z pracownikami lub/i doktorantami Wydziału, przeprowadzaniu przez studentów warsztatów czy też przykładowo udziale uczniów w zajęciach odbywających się w murach Uniwersytetu. Szczegółowy wymiar współpracy ustalany jest indywidualnie ze szkołą, w oparciu o zapotrzebowanie szkoły oraz aktualne możliwości Wydziału.Współpraca w ramach patronatu odbywa się w oparciu o trzy dokumenty:(1) Zarządzenie nr 55/2020/2021 Rektora UAM z dnia 25 stycznia 2021 roku w sprawie zasad współpracy ze szkołami,(2) porozumienie określające wymiar współpracy,(3) treści nauczania, które są indywidualnie ustalane ze szkołą. Załączony przykład treści nauczania może ulec całkowitej zmianie.Przedstawicieli szkół zainteresowanych współpracą prosimy o kontakt z mgr Radosławem Trepanowskim (radtre@amu.edu.pl), koordynatorem od spraw patronatu. - Oferta warsztatów dla szkół
Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych i średnich studentów
WYDZIAŁU PSYCHOLOGII I KOGNITYWISTYKI UNIWERSTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
· udział w warsztatach jest darmowy
· Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM opłaca koszty dojazdu studentów do szkoły i materiały potrzebne do prowadzenia zajęć
· warsztaty prowadzą studenci psychologii należący do różnych organizacji studenckich – scenariusz każdego warsztatu został skonsultowany z pracownikiem naukowym Wydziału
· dojeżdżamy do szkół na terenie całej Wielkopolski
· by wybrane warsztaty zostały poprowadzone w Państwa szkole należy napisać wiadomość na wskazany do kontaktu adres mailowy
Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii (PSSiAP) – sekcja warsztatowa „PoProstu” (kontakt: warsztatowa.poznan@pssiap.org)
Warsztat „Zrozumieć emocje” – celem warsztatu jest poznanie wpływu emocji na zachowanie, istotności orientacji we własnych emocjach i podkreślenie ich udziału w procesie tworzenia relacji z samym sobą i innymi ludźmi. Dyskusja na warsztacie obejmuje tematykę zwłaszcza trudnych emocji, starając się ukazać istotność przeżywania i wyrażania ich. Uczestnicy będą mieli okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami z życia codziennego i poznać sposoby komunikowania swoich potrzeb, które pomogą im w budowaniu zadowalających relacji z otaczającym światem. Ilość osób: 15 – 30 Przeznaczenie: Szkoły średnie Czas trwania: 90 minut Wymagania: komputer z dostępem do internetu, rzutnik, tablica i kreda
Warsztat „Efektywne metody uczenia się” – celem warsztatu jest poznanie zbadanych naukowo technik, dzięki którym zwiększa się efektywność przyswajania wiedzy. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z zaproponowanym sposobem zarządzania zadaniami w czasie oraz cechami ludzkiej pamięci, która decyduje o ilości i jakości zapamiętywanego materiału. Warsztat obejmuje zarówno otwartą dyskusję z uczestnikami o ich sposobach na naukę, zaletach i wadach poszczególnych technik uczenia się oraz pracę w grupach. Ilość osób: 15 – 30 Przeznaczenie: Szkoły średnie Czas trwania: 90 minut Wymagania: komputer z dostępem do internetu, rzutnik
Warsztat „ABC Pomocy psychologicznej” – celem warsztatu jest poznanie komponentów aktywnego słuchania i ich wpływu na jakość rozmowy z drugim człowiekiem. Warsztat obejmuje również przekazanie informacji w jaki sposób wspierać osoby w kryzysie oraz gdzie można szukać profesjonalnej pomocy psychologicznej. Podczas pracy w trzyosobowych grupach uczestnicy będą mieli okazję spróbować swoich sił we wzajemnym udzielaniu wsparcia. Ilość osób: 15 – 30
Przeznaczenie: Szkoły średnie Czas trwania: 90 minut Wymagania: komputer z dostępem do internetu, rzutnik, głośnik Warsztat „Stres nie taki straszny jak go malują, czyli jak radzimy sobie w trudnych sytuacjach” – celem warsztatu jest przekazanie wiedzy o istocie i funkcjach stresu oraz poznanie różnorodności strategii radzenia sobie z nim. Warsztat obejmuje również dyskusję o przedstawionych strategiach w oparciu o przykłady z życia codziennego. Podczas pracy w grupach uczestnicy będą mieli okazję zaproponować swoje przykłady efektywnego poradzenia sobie w stresowych sytuacjach. Ilość osób: 15 – 30 Przeznaczenie: szkoły średnie Czas trwania: 90 minut Wymagania: komputer z dostępem do internetu, rzutnik
Koło Naukowe Bliżej Neuropsychologii (Opiekun: dr Sławomir Jabłoński, kontakt: klawil1@st.amu.edu.pl)
Warsztat: Pogromcy mitów – czyli jak naprawdę działa nasz mózg. Celem warsztatu jest poszerzenie wiedzy jego uczestników na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. W trakcie warsztatu, w oparciu o wyniki badań naukowych, obalone zostaną najbardziej popularne mity dotyczące pracy mózgu. Uczestnicy dokonają analizy i refleksji nad potencjalnymi skutkami rozpowszechniania się błędnych informacji na temat funkcjonowania mózgu oraz nad znaczeniem krytycznego myślenia w stosunku do pseudonaukowych informacji. Warsztat przeznaczony jest dla uczniów w wieku 15-19 lat. W trakcie warsztatu pożądana jest sala wyposażona w komputer oraz rzutnik oraz posiadanie przez jego uczestników telefonów z dostępem do internetu. Warsztat trwa 90 minut.
Koło Psychologii Społecznej (Koordynatorka: Zuzanna Kopeć, kontakt: zuzkop2@st.amu.edu.pl)
Warsztat: „Jak korzystać z mediów społecznościowych w sposób sprzyjający osobistemu szczęściu?” Celem warsztatu jest zwiększenie świadomości jego uczestników o wpływie korzystania z mediów społecznościowych na ich dobrostan. W trakcie warsztatu w oparciu o wyniki badań naukowych zostaną opisane aktywności w mediach społecznościowych, które przyczyniają się do obniżenia oraz z drugiej strony do poprawy nastroju. Uczestnicy dokonają analizy i refleksji nad tym jak ich sposób korzystania z mediów społecznościowych, jak ilość czasu temu poświęcana oraz jak rodzaj przeglądanych treści w mediach społecznościowych wpływa na ich życie. Warsztat przeznaczony dla uczniów w wieku 11-19 lat. W trakcie warsztatu pożądane (ale nie konieczne) jest posiadanie przez jego uczestników telefonów z dostępem do internetu. Warsztat może trwać 45 minut lub 90 minut.
Warsztat REDUKCJA LĘKU W TRAKCIE WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH Czy wiesz, że: – publiczne przemawianie jest uznawane za jedno z najbardziej stresujących wydarzeń (Bodie, 2010) – ludzie bardziej obawiają się wystąpień publicznych niż węży, wysokości, śmierci, finansowych tarapatów…. – 76% doświadczonych mówców (zawodowców) odczuwa stres przed wystąpieniami publicznymi, np. Maryl Streep – odczuwanie stresu w tracie wystąpienia jest naturalne – niemal każdy z nas odczuwa intensywne zdenerwowanie, nie tylko TY – pomimo iż, odczuwanie lęku w trakcie wystąpień publicznych jest NORMALNE i TYPOWE, to może wpłynąć negatywnie na efektywność naszych wystąpień. Podstawowym założeniem warsztatu jest uznanie, że publiczne przemawianie angażuje te same umiejętności społeczne, co w trakcie zwykłej rozmowy – każdy z nas posiada już te umiejętności! Odczuwany lęk blokuje ten naturalny potencjał do przemawiania, który tkwi w każdym z nas.
Wystarczy pozbyć się lęku by efektywnie przemawiać! Na warsztacie: POZNASZ – jakie są techniki redukcji lęku w trakcie występowania publicznego o naukowo udokumentowanej skuteczności NAUCZYSZ SIĘ – jak ograniczać swój lęk przed występowaniem publicznym Warsztaty przeznaczone są dla uczniów 14-18 lat, trwają od 2 do 4 godzin lekcyjnych, wymagania: rzutnik.
Warsztat AUTOPREZENTACJA. Zapewne wiesz jak ważne jest pierwsze wrażenie w kontakcie z nowopoznanymi osobami. A czy wiesz, jakie kanały komunikacji niewerbalnej w największym stopniu odpowiadają za efekt pierwszego wrażenia? Czym się różni autoprezentacja niewerbalna osoby, która chce wzbudzić sympatię od osoby, która chce być spostrzegana za kompetentną lub posiadającą władzę? Zastanawiałeś/łaś się kiedyś jak należy gestykulować, gdy przemawiasz? Jeśli chcesz uzyskać odpowiedzi na te pytania, to zapraszamy na warsztat z autoprezentacji! Jest to pierwszy z cyklu czterech warsztatów, które przygotują Cię do matury ustnej! Na warsztacie autoprezentacji: POZNASZ LEPIEJ SIEBIE – w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze otrzymasz informacje zwrotne na temat swojej komunikacji niewerbalnej w sytuacji autoprezentacyjnej DOWIESZ SIĘ – jakie są pożądane niewerbalne zachowania autoprezentacyjne i jakie można zastosować strategie autoprezentacyjne NAUCZYSZ SIĘ – jak wywierać pożądane wrażenie w różnych kontekstach społecznych Warsztaty przeznaczone są dla uczniów 14-18 lat, trwają od 2 do 4 godzin lekcyjnych, wymagania: rzutnik.
Warsztat ASERTYWNOŚĆ. Czy wiesz, że asertywność nie jest wyłącznie sztuką mówienia nie? Asertywność to coś znacznie ważniejszego! Asertywność zdaniem psycholog Marii Król-Fijewskiej to zdolność do bycia sobą, wyrażania swoich prawdziwych uczuć, myśli, pragnień, postaw w sposób, bezpośredni, uczciwy i stanowczy, który respektuje prawa innych do tego samego. Asertywność, to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą. Asertywność powiązana jest głęboko z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla samego siebie. Dlatego, jeśli pragniesz nauczyć się w pełni wyrażać siebie w kontakcie z innymi ludźmi, to zapraszamy na warsztat z asertywności! Na warsztacie asertywności: POZNASZ LEPIEJ SIEBIE – rozpoznasz obszary, w których jesteś mistrzem/mistrzynią asertywności oraz obszary, nad którymi mógłbyś/mogłabyś jeszcze popracować DOWIESZ SIĘ – jak Twój monolog wewnętrzny wpływa na Twoje zachowanie; – jak kultura, w której żyjemy, wpływa na Twoją asertywność NAUCZYSZ SIĘ – jak asertywnie odmawiać, broniąc swoich praw; – jak asertywnie wyrażać złość, nie przekraczając cudzych granic; – jak asertywnie reagować na krytykę. Warsztaty przeznaczone są dla uczniów 14-18 lat, trwają od 2 do 4 godzin lekcyjnych, wymagania: rzutnik.