dr Małgorzata Rękosiewicz
Podstawowe informacje:
e-mail: malgrek@amu.edu.pl
Dyżury dla studentów: tabela
Pokój: 81
Telefon: 618292301
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3950-0649
Researchportal: https://researchportal.amu.edu.pl/index.seam?CasAuthentication=true&lang=pl
www:
Funkcje pełnione na UAM:
- Wydziałowa koordynatorka ds. kontaktu z BWON i Poradnią RiWP
- Koordynatorka prac w ramach Laboratorium Badania Rozwoju i Uczenia się na WPiK od 2016 roku
- Członkini Komisji Etyki ds. Projektów Badawczych Wydziału Psychologii i Kognitywistyki od 1 maja 2023 do 30 września 2025 roku
Prowadzone zajęcia:
- Zdrowie publiczne – wykład i ćwiczenia
- Wprowadzenie do psychologii edukacji – konwersatoria
- Psychologia stosowana: Specjalność Organizacja środowiska uczenia się a specyficzne potrzeby edukacyjne – konwersatoria
- Seminarium magisterskie
- Seminarium fakultatywne: Psychologia niepełnosprawności intelektualnej
- Zajęcia psychologiczne w ramach bloku psychologiczno-pedagogicznego na specjalnościach nauczycielskich na kierunkach zewnętrznych – konwersatoria i ćwiczenia
Praca naukowo – badawcza
Wybrane publikacje:
- Koper, M., Lewandowska, M., Rękosiewicz, M. (2024). The effect of the Bilateral Integration exercise program on the cognitive functioning of pupils with moderate intellectual disabilities. Frontiers in Psychiatry 15, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2024.1409061
- Rękosiewicz, M. (2023). Rozwój dzieci rodziców z niepełnosprawnością intelektualną. Systematyczny przegląd badań. Psychologia Rozwojowa, 28(2), 9-23. https://doi.org/10.4467/20843879PR.23.014.19851
- Rękosiewicz, M., Choina, E., Chojnacka, M., Hoffman, M., Izbaner, M., Izydorczyk, K., Kluczyk, K., Kulessa, J., Łazarów, N., Rusnak, D., Sakrajda, M., Walkowiak, M., Wieczór, M., Żelichowska, D. (2022). Psychologiczne uwarunkowania podejmowania edukacji domowej. Kultura i Edukacja, 1, 86-103. https://doi.org/10.15804/kie.2022.01.05
- Rękosiewicz, M. (2020). Czy orientacje życiowe studentów mediują relację między sumiennością jako cechą osobowości a osiągnięciami akademickimi? Studia Edukacyjne, 57, 267-282. https://doi.org/10.14746/se.2020.57.19
- Rękosiewicz, M. (2020). Identity development in people with mild intellectual disability: A short-term longitudinal study. Current Psychology, 39(5), 1798-1807. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9880-0
- Rękosiewicz, M., Budzicz, Ł. (2018). The role of social participation in the formation of identity in young people with mild intellectual disability and in intellectual norm: A comparative study. Roczniki Psychologiczne, XXI, 4, 309-326. https://doi.org/10.18290/rpsych.2018.21.4-2.
- Rękosiewicz, M. (2015). Konstrukcja zmodyfikowanej Skali Rozwoju Wymiarów Tożsamości (DIDS/PL-1) dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studia Psychologiczne, 53(3), 19-31. https://doi.org/10.2478/V1067-010-0122-3
- Rękosiewicz, M. (2014). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie wczesnej i późnej adolescencji oraz wyłaniającej się dorosłości: kontekst edukacyjny. Psychologia Rozwojowa, 4, 73-85.
https://doi.org/10.4467/20843879PR.14.025.2964 - Jankowski, P., Rękosiewicz, M. (2013). Type of social participation and regulation of emotion among upper secondary school students. Polish Psychological Bulletin, 3, 322-330. https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0035
- Piotrowski, K., Kaczan, R., Rękosiewicz, M. (2013). Off-time higher education as a risk factor in identity formation. Polish Psychological Bulletin, 3, 299-309. https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0033
- Rękosiewicz, M. (2013). Kwestionariusz Partycypacji Społecznej (KPS): konstrukcja i analiza właściwości psychometrycznych. Studia Psychologiczne, 3, 35-52. https://doi.org/10.2478/v10167-010-0071-4
- Rękosiewicz, M. (2013). Type of social participation and identity formation in adolescence and emerging adulthood. Polish Psychological Bulletin, 3, 277-287. https://doi.org/10.2478/ppb-2013-0031
- Rękosiewicz, M. (2012). Właściwości tożsamości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Studia Psychologiczne, 3, 49-62.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
Ważniejsze publikacje:
Rękosiewicz, M. (2020). Identity development in people with mild intellectual disability: A short-term longitudinal study. Current Psychology, 39, 1798-1807. doi:10.1007/s12144-018-9880-0.
Artykuł przedstawia badanie rozwoju tożsamości osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w późnej adolescencji i wyłaniającej się dorosłości w porównaniu z ich rówieśnikami w normie intelektualnej.
Wybrane osiągnięcia naukowo – badawcze:
- GRANTY:
- 2012 – kierowniczka projektu pt.: Adaptacja trzech narzędzi badawczych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną na okres: lipiec-grudzień 2012. Grant badawczy Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu.
- 2013-2016 – kierowniczka projektu nr 2012/05/N/HS6/04061 pt.: Społeczny kontekst kształtowania się tożsamości osób z niepełnosprawnością intelektualną w okresie późnej adolescencji i wyłaniającej się dorosłości na lata 2013 – 2015. Grant PRELUDIUM 3.
- STYPENDIA i NAGRODY:
- 2011, 2012, 2013, 2014 – stypendia doktoranckie UAM w Poznaniu
- 2012, 2013, 2014 – zwiększenie stypendium doktoranckiego z dotacji podmiotowej w UAM w Poznaniu
- 2013, 2014 – stypendium dla najlepszych doktorantów UAM w Poznaniu
- 2014 – stypendium Fundacji UAM w Poznaniu dla doktorantów UAM (2014/2015)
- 2016 – wyróżnienie obrony pracy doktorskiej przez Radę Naukową Instytutu Psychologii UAM
- CZŁONKOWSTWO:
- od 2018 – Członkini Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka
- od 2020 – Członkini Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Sysytemowej w Poznaniu
- od 2021 – Członkini Rady Redakcyjnej Current Psychology
Zainteresowania badawcze:
Moje zainteresowania badawcze obejmują:
- psychologię niepełnosprawności, a w szczególności psychospołeczne uwarunkowania i konsekwencje rozwoju tożsamości osobistej i tożsamości niepełnosprawności u osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną;
- psychologię rozwoju człowieka, przede wszytskim wkraczanie w dorosłość i rozwój tożsamości osobistej;
- psychologię edukacji, w szczególności osobowościowe uwarunkowania sukcesów akademickich studentów oraz psychospołeczne uwarunkowania edukacji domowej.
Realizowany obecnie projekt badawczy:
- Rozwój tożsamości niepełnosprawności - konsekwencje dla zdrowia psychicznego: realizowany projekt opiera się na koncepcji tożsamości niepełnosprawności, rozumianej jako aspekt tożsamości składający się z osobistego doświadczania siebie jako osoby z niepełnosprawnością (element tożsamości osobistej) oraz poczucia bycia częścią społeczności osób z niepełnosprawnościami (element tożsamości społecznej). Projekt badawczy ma na celu weryfikację hipotezy o zależności wskaźników zdrowia psychicznego od tożsamości niepełnosprawności u osób z niepełnosprawnością ruchową.
Współpraca z otoczeniem społeczno – gospodarczym:
- 2014 – ekspertka zewnętrzna Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie w zakresie psychologii
- 2019-2021 – współpraca przy realizacji projektu pt. SOS Digital – Providing Support to Students in Distress w ramach programu Erasmus+ przez partnerskie uniwersytety: Uniwersytet w Minho, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Santiago de Compostela, Uniwersytet w Trento.
- 2021-2022 - udział w zespołach projektów innowacji społecznych dotyczących wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną we współpracy z ROPS w Poznaniu
- 2021 - współpraca z Fundacją MOCni POMOCni