Raport z II edycji Laboratorium Kompetencji Zawodowych
W czerwcu zakończyła się II edycja projektu Laboratorium Kompetencji Zawodowych finansowanego z Funduszy Europejskich w ramach PO WER – Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
CEL:
Celem projektu LABORATORIUM KOMPETENCJI ZAWODOWYCH było ułatwienie studentom Wydziału Nauk Społecznych UAM w Poznaniu wejścia na rynek pracy poprzez rozwój i wyposażenie ich w kompetencje oczekiwane przez pracodawców.
PROGRAM:
Drugą edycję ukończyło 66 uczestników realizujących jeden z trzech profili: kliniczny, społeczny lub jakościowy. Każdy z nich obejmował 160 godzin zajęć, w tym:
- zajęcia warsztatowo-treningowe kształtujące umiejętności współpracy w zespołach interdyscyplinarnych, samoobserwacji i monitorowania własnych doświadczeń oraz umiejętności społecznych,
- specjalistyczne warsztaty i zajęcia certyfikowane,
- dwie wizyty studyjne w zależności od realizowanego profilu, m. in. w:
- Lokalnej Grupie Działania „Kraina Trzech Rzek” w Obornikach
- Młodzieżowym Centrum Profilaktyki „Alternatywa” w Lesznie,
- Fundacji Pole Dialogu w Poznaniu
- firmie Greenhat w Poznaniu,
- na oddziałach ginekologiczno-położniczych w Szpitalu Wojewódzkim oraz Szpitalu Miejskim im. F. Raszei w Poznaniu
- specjalistycznym ośrodku dla osób starszych „Am Weigand Ufer” CASA REHA w Berlinie,
- zadania praktyczne w formie projektowej – w grupach 3-5 osobowych studenci przygotowali autorskie projekty w metodologii planowania strategicznego oraz zaprezentowali je potencjalnym pracodawcom; wiele z tych projektów ma szanse realizacji!
PROWADZĄCY: specjaliści w dziedzinach psychologii klinicznej, społecznej oraz badań jakościowych w naukach społecznych, certyfikowani trenerzy i psychoterapeuci; zespoły z Instytutu Psychologii i Instytutu Socjologii oraz praktycy i specjaliści spoza UAM.
EWALUACJA:
W końcowej ewaluacji uczestnicy docenili wysoki poziom merytoryczny zajęć LKZ, opisali projekt jako stymulujące i inspirujące doświadczenie, w szczególności podkreślali trzy obszary:
1) wiedza i kompetencje zawodowe – uaktywnienie się umiejętności w praktyce, „oswojenie przyszłej pracy”, pogłębienie tożsamości zawodowej, uczenie się od praktyków,
2) doświadczenie osobiste – poznanie siebie, swoich zasobów i ograniczeń osobistych oraz zawodowych,
3) relacje w wielu wymiarach – integracja z grupami treningowymi/projektowymi, z osobami z innych kierunków studiów oraz z prowadzącymi.
DALSZE PLANY:
- monitorowanie kariery zawodowej uczestników,
- dzięki wsparciu Dyrekcji Instytutu Psychologii program LKZ w zmodyfikowanej formie będzie kontynuowany w przyszłym roku akademickim.
Wszystkim osobom, które dzięki swojemu zaangażowaniu, wysiłkom i wsparciu przyczyniły się do sukcesu LKZ serdecznie dziękujemy!
dr Dominika Górska
w imieniu zespołu LKZ